Maxus är ett nytt bilmärke i Niemi Bil-familjen. Med stort fokus på eldrivna transportbilar har de blivit högaktuella i Norra Sverige.
Men hur mycket vet du om Maxus? Vi tog chansen att fråga Christoffer hos oss!
Vad är Maxus?
Maxus är ett bilmärke som ägs av SAIC Motors. En av världens absolut största biltillverkare som säljer över 5 miljoner bilar varje år. (Tittar du på Volvo Cars ligger de runt 600.000 bilar per år som jämförelse).
Maxus är duktiga på just eldrivna bilar och har nischat sig lite extra mot transportbilar och bilar till företag.
Är det ett nytt bilmärke?
För en del i Sverige är det ett nytt märke. Men tittar du runt om i världen, absolut inte. SAIC Motor (som äger Maxus) har sålt mest bilar i Kina till exempel i 17 år i rad.
Okej, stora i Kina – är det där bilarna tillverkas?
Jajemen, det stämmer.
Ibland finns det en skepsism kring Kina – är det bra produkter för oss som bor här? Men då ska man tänka på att Apple, Adidas, Armani – ja även Volvo har produktion i Kina. Väldigt många stora varumärken som vi gillar och använder varje dag tillverkas i Kina.
När det kommer till elbilar är det också en av regionerna i världen som kommit allra längst i sin utveckling.
Maxus eldrivna pickup T90EV är det senaste släppet som precis kommit till Sverige.
Upp till bevis då – hur funkar Maxus elbilar på vintern i Norra Sverige?
Maxus personbil Euniq6 presterade bäst i världens största vintertest – av 29 modeller. Det man undersökte då var hur stor del av räckvidden som tappades under körning vintertid. Ett test som gjordes i Norge, så mycket är nog likt för oss här.
För transportbilarna eDeliver 3 och 9 gjorde vi en intervju med en Norrbottning som kört sin e-Deliver 3 en hel vinter. För den nyfikne går den läsa här.
För deras elektriska pickup T90EV saknar vi vintertester då den precis kommit på marknaden. Men att deras andra modeller lyckats bra vintertid är ett gott tecken.
Hur är kvaliteten och tryggheten då?
Maxus har bra nybilsgarantier som håller i fem år eller upp till 10.000 körda mil. Det är mer än många andra märken. Och för just elbilarna så har de batterigaranti i 8 år eller 16.000 körda mil.
Maxusspecialister finns på Niemi Bil även på verkstads- och servicesidan.
Men bilarna ska på service också?
Vi har Maxusspecialister på verkstadssidan – så du är varmt välkommen. Maxus elbilar har trevligheten att de ska servas med 2 års mellanrum. Så där kan du spara in en del tid, pengar och energi också.
Vad är det som lockar mest då – är det driftkostnaderna?
Att få köra på el är nummer ett – och med det följer låga driftkostnader såklart.
Tittar du på deras pickup T90EV, 360 kr i årsskatt – dieselmotsvarigheten är ca 25-30.000 kr i skatt. Så det är ungefär 98% lägre här.
Själva körningen, om du landar på 3-4 kr/mil här snabbt räknat ligger du ofta upp emot 20 kr/mil med dieselmotsvarighet. Allt påverkas av körstil och elpris med mera. Men allt annat lika är det en jätteskillnad i vad det kostar att äga och köra bilarna.
Hur ska man tänka om man är i valet och kvalet att gå över till elektriskt?
Grubbla inte så mycket, ta en provkörning så känner du hur det känns! Sen är det lätt att tänka allt eller inget – det är lite fel tycker jag. Det är klokt i en fordonsflotta att byta några av bilarna och välja el. Det kommer du vinna mycket på, men ändå kunna ha kvar de andra bilarna.
Ett steg i taget helt enkelt.
Tack Christoffer, om jag vill veta mer om Maxus?
Då slår du en pling på 0920-23 00 88. Vill du läsa mer om eldrivna transportbilarna gör du det här. Och vill du läsa om nya Pickupen T90EV kolla in det här!
Stort tack Christoffer!
Christoffer, Niemi Bil Luleå