Pajalaföretagaren berättar: Så var det att köra el-transportbil en hel vinter i Norrbotten – Niemi Bil
نيمي بل

Pajalaföretagaren berättar: Så var det att köra el-transportbil en hel vinter i Norrbotten

JKEL_porträtt_1200x800

Med Maxus nya eltransportbilar är många nyfikna: Hur är räckvidden? Vad händer med den på vintern? Hur påverkar en fullastad bil? Hur mycket sparar man egentligen?

Vi tog chansen att ringa upp en företagare som kört elbil en helt vanlig Norrbottnisk vargavinter. Hör Jonas Kero från JKEL berätta – Som haft sin Maxus e-Deliver 3 hela vintersäsongen uppe i Pajala.

Notera: Jonas har ej köpt sin Maxus från Niemi Bil.

Hej Jonas Kero, elbilsägare från JKEL!

– Hur gick tankarna när du valde en elbil?
Jag jobbar med elinstallationer och gjort många laddboxar. Klart man blivit lite nyfiken själv på testa.

När jag behövde ny bil till jobbet förra året var jag i valet och kvalet. Skulle jag köpa en ny diesel? En begagnad? Eller våga ta steget med en elbil?

Men när jag började räkna på det – vad det skulle kosta totalt att äga bilarna så var elbilen överlägsen kalkylen. Det var till och med billigare på totalen än att köpa en begagnad bil om jag räknade in klimatbonusen.

– Hur har vardagen i jobbet sett ut?
Kör ju varje dag, allt ifrån 4-5 mil per dag upp till 16-18 mil andra dagar. Och det har funkat bra för mig.

– Du har haft din Maxus en hel vinter – hur har det funkat? Hur påverkas räckvidden?
Det är överraskande men jag har faktiskt inte märkt så väldigt stor skillnad på räckvidden. Under sommaren är det kanske 2-3 mil längre räckvidd. Men det är klart att det påverkar att man kör ordentligt med värme på vintern – och att väglaget är lite besvärligare.

Förra vintern när det var minus 35 grader så körde jag upp till Särkimukka – tur och retur 17 mil. Och när jag kom hem igen hade jag fortfarande några mil kvar i tanken.

“Förra vintern när det var minus 35 grader körde jag upp till Särkimukka – tur och retur 17 mil”

– Stämmer räckvidden med vad papperna säger?
Beror såklart på hur du kör. Men jag har legat ganska stabilt på 230-240 km räckvidd.
Reds. anm. WLTP officiellt för blandad körning från Maxus e-Deliver 3 ligger på 228 km.

Körning i stadsmiljö ska den klara över 300 km säger dom. Men jag har inte kört på det sättet och inte fått den räckvidden heller.

– Du nämner värmen, en viktig faktor för oss Norrbottningar – Hur har den varit?
Den har funkat bra. Jag har kört kupévärmare främst på kalla mornar för att inte använda batteriet. Men annars tycker jag bilen värmer bra.

Jag hade kanske önskat att isoleringen i bilen var ännu bättre när det är riktigt kallt vintertid – så hade man kunnat spara lite på värmen och få ännu längre räckvidd.

Maxus e-deliver 3 elektrisk transportbil

Maxus e-Deliver 3. Bilen som företagaren Jonas Kero kört under vintern.

Batteri 50,2 kWh. Räckvidd cirka 228 km (WLTP). Lastvolym cirka 6,3 m3.

Läs mer om Maxus här.

– Har du blivit stående någon gång med tomt batteri?
Nej, faktiskt inte. Bilen är bra på säga till hur lång räckvidd som är kvar – och jag tycker det stämmer bra faktiskt.

Och skulle du få väldigt lite kvar i batteriet så går bilen in i säkerhetsläge sista 2 milen – då kör du max 85 km/h och andra funktioner som drar mycket el går ned. Så om du pressar det riktigt ska du ändå ha en skaplig chans att ta dig fram ändå.

– Det är en transportbil – hur har lasten påverkat?
Min bil har kring 6 kubiks lastutrymme. Då har jag satt in lådor i golvet och en hel del verktyg. Säkert är det en 500 kg last totalt.

Just lasten tycker jag inte påverkar räckvidden något särskilt. Jag hämtade bilen tom när jag köpte den men har haft ungefär samma räckvidd med min last.

“Jag har kört 1200 mil under året – och ‘tankat’ för 4.800 kr – ungefär som en månads tank på dieselbilen”

– Hur har du laddat?
Ja, här uppe i Pajala har vi ju inga snabbladdare. Så det har varit hemma med laddbox uteslutande. Med 1-fas laddning 16 A säkring tar det kanske 15-16 timmar att ladda helt fullt. Hade det varit 3-fas hade det ju gått betydligt snabbare.

Men man tömmer ju oftast inte batteriet helt varje dag – så jag har alltid haft bra räckvidd när jag ska iväg nästa morgon.

– Har du räknat? Hur mycket sparar du genom att köra på el?
Jag kollade faktiskt här om dagen. Jag har haft bilen i 1 år och ‘tankat’ 4.000 kWh totalt. Kört ungefär 1200 mil på den tiden. Och just nu ligger jag på 1,50 kr per kilowatt här hemma.

Så 4.800 kr (ex moms) har det kostat att köra 1200 mil – ungefär vad jag brukade betala för en månad när jag körde diesel.

– Kommer du att byta tillbaka till en Dieselbil tror du?
Nä, nog kommer jag fortsätta med el. Det lär bara bli bättre med bilarnas batteri och laddmöjligheterna.
Jag håller tummarna för att få en stabil räckvidd över 30 mil. Det hade varit skönt att ha vintertid.

– Vad vill du säga till andra företagare som funderar på ta steget?
Klarar du räckvidd på 15-20 mil och kan ladda hemma så är det ju inget att fundera på. Det blir så pass stora besparingar.

Tack Jonas från JKEL för pratstunden!

Maxus e-Deliver 3 med öppna bakdörrar

Läs mer om Maxus el-transportbilar här

نحن نستخدم ملفات تعريف الارتباط لتحسين إقامتك. إذا واصلت تصفح الموقع ، فأنت توافق على استخدام ملفات تعريف الارتباط.